KENAPA SUPPLEMEN PENTING?


KENAPA PERLU AMBIL SUPPLEMENT?

APA ITU SUPPLEMENT?

Supplement jika dialih bahasa bermaksud makanan tambahan atau pelengkap makanan. Makanan tambahan menurut USFDA ialah makanan kesihatan yang mengandungi vitamin dan mineral dalam bentuk pil, cecair atau minuman herba.

vitamin

KENAPA SUPPLEMENT ITU PENTING?

Salah satu faktor supplement atau makanan tambahan penting dalam diet seharian kita adalah kerana kita tak pasti adakah pengambilan nutrisi harian kita lengkap.

Yela, sekarang banyak fass food, process food dan disebabkan kesibukan ibu dan bapa yang bekerja, mereka lebih selesa memilih makan di luar. Selain itu, faktor pencemaran udara yang mendatangkan radikal bebas di dalam tubuh juga menyumbang kepada kenapa kita perlu mengambil supplement dalam diet seharian kita.

APAKAH KEPENTINGAN SUPPLEMENT?

  1. Memulih dan memelihara kesihatan
    • Gaya hidup rakyat yang kurang bergerak dan pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan mereka mengalami penyakit yang menjejaskan kehidupan. Makanan tambahan juga dikenali sebagai “makanan berfungsi” yang mengandungi makanan lengkap pada asasnya seperti protein, enzim, organic, glukos, dan hormone. Unsur-unsur ini dapat memulihkan kesihatan dan mengembalikan kecergasan.
  2. Menyingkirkan toksik dalam badan.
    • Kerosakan tisu-tisu badan dapat dikurangkan dengan pengambilan suplement yang mampu menyahtoksik. Toksik dalam badan amat berbahaya kerana mampu menjejaskan daya penyerapan dalam sel badan.
  3. Menguruskan badan dan memperoleh tubuh yg cantik.
    • Pengambilan chitosan dapat membantu mereka yang mengalami masalah berat badan dan mengurangkan lemak dalam badan
  4. Meningkatkan tenaga.
    • Pengambilan cendawan(gano) mampu meningkatkan tenaga.
  5. Meningkatkan kemampuan kadar pemyembuhan penyakit.
    • Ganoderma dikenali sebagai raja herba ajaib yang berupaya untik mencuci darah, melindungi hati, menguatkan jantung, dan meningkatkan keupayaan buah pinggang.

 

KENAPA PERLU AMBIL SUPPLEMENT?

  1. Makanan harian yang tak seimbang 
    Dunia moden dan canggih sekarang serta sibuk berkerja makanan segera memang jadi pilihan utama. Contoh seperti McDonald, KFC, Domino dan mee segera. Untuk masak sendiri memang jarang kan. Kalau masak pun mungkin pada hujung minggu sahaja. Sudah pasti la menu makanan harian tak lengkap dan tak seimbang. Bila makan di luar memang akan menjadi pilihan makanan yang berlemak, berminyak,  tinggi gula dan garam sebab kebanyakan atau semuanya sedap. Sebab tu kita perlu ambil supplement.
  2. Khasiat / zat makanan mudah hilang
    Makanan yang kaya dengan protein dan vitamin C contohnya mudah hilang khasiat bila dimasak. Seperti protein yang akan mudah musnah jika haba atau suhu tinggi . Contohnya ikan. Ikan mengandungi protein. Kebanyakan kita gemar memasak ikan dengan cara menggoreng kerana ianya lebih mudah dan sedap. Betul tak?
  3. Kualiti sayur / buah
    Ramai yang suka makan buah. Dan mungkin juga ramai yang suka makan sayur. Kebanyakan mereka mengganggap bila makan sayur atau buah pengambilan vitamin dalam diet seharian mereka sudah cukup lengkap. Kurang tepat sebenarnya. Kebanyakan sayur dan buah disembur dengan racun perosak dan ada juga yang di ‘wax’ supaya ianya lebih tahan lama. Jadi macam mana kita dapat zat sepenuhnya dari sayur dan buah itu sendiri?
  4. Mengambil ubat ubatan
    Ubat ubatan sebenarnya boleh mengganggu penyerapan zat dan nutrisi dalam badan. Kita boleh mengelak untuk tidak mengambil ubat kecuali jika sakit atau atas nasihat daripada doktor. Sebenarnya, mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Dengan mengambil makanan tambahan atau supplement sebenarnya adalah salah satu cara untuk kita mencegah daripada badan kita jatuh sakit. So kita ada pilihan untuk tidak bergantung kepada ubat selama-lamanya.
  5. Pelengkap nutrisi kepada tubuh
    Dengan mengambil supplement inshaALLAH ia dapat membantu melengkapkan nutrisi yang diperlukan tubuh. Dengan hanya bergantung kepada makanan sebenarnya agak sukar untuk badan memperolehi semua vitamin dan mineral.. Contoh asid amino. Agak sukar untuk badan mendapatkan asid amino yang cukup dan berkualiti dari diet harian dan sebagai gantinya bolehlah Cik Jah cadangkan mengambil supplement ESP yang lengkap dengan semua 22 asid amino penting kepada tubuh.

 

SIAPA YANG PERLUKAN SUPPLEMENT?

Supplemen ialah makanan yang diberikan kepada seseorang dalam keadaan tertentu yang diperlukan untuk menampung keperluan badan, meningkatkan kekuatan, dan daya tahan seperti:-

  1. Wanita hamil :
    • Bayi dalam kandungan amat memerlukan nutrien seperti kalsium, zat besi, dan protein tambahan untuk perkembangan yang sihat. Wanita hamil digalakkan untuk mengambil asid folik sebanyak 400 mcg sehari untuk menjamin tumbesaran fetus yang seimbang. Ibu mengandung memerlukan ferum untuk membantu pembentukan sistem saraf pusat fetus. Alahan yang sering dialami oleh ibu-ibu mengandung menyebabkan muntah-muntah dan selera makan yang berkurangan. Pengambilan supplement dapat meminimumkan risiko kekurangan nutrien dalam badan.
  2. Ahli sukan atau atlet
    • Atlet sering kehilangan glukosa dalam badan. Oleh itu, supplement diperlukan untuk menampung glukosa yang telah hilang itu. Supplement juga dapat membantu memulihkan tenaga dengan cepat kerana atlet perlu cepat pulih daripada keletihan semasa menyertai sesuatu pertandingan atau latihan. Supplement juga mampu untuk mengekalkan kekuatan atlet pada tahap maksimum.
  3. Pesakit
    • Kanak-kanak memerlukan supplement untuk membantu tumbesaran yang sihat dan dapat merangsang perkembangan otak yang cerdas. Pengambilan minyak ikan, garam mineral, vitamin C, dan kalsium adalah sangat penting.
  4. Warga tua
    • Warga tua sering mengalami masalah osteoporosis, iaitu penyakit tulang rapuh. Supplement seperti kalsium diperlukan untuk mengatasi masalah ini. Wanita yg mengalami menopause perlu mengambil hormone progesterone untuk mengimbangi ketidakstabilan hormon yang berlaku dalam badan. Warga tua yang mengalami kekurangan zat, garam mineral, kalsium, dan sebagainya juga digalakkan untuk mengambil supplement bagi mengekalkan kecergasan badan.

 

Kesimpulannya, walaupun kita mungkin telah mengambil  makanan yang dirasakan sesuai seperti buah-buahan dan sayur-saturan, boleh jadi kita masih memerlukan nutrisi yang lebih dan badan kita masih lagi dahagakan nutrisi kerana sebab-sebab di atas.

Supplement yang juga merupakan makanan tambahan, sebenarnya bukan bertindak sebagai pengganti nutrisi makanan. Supplement tu sebenarnya berfungsi menambah nutrisi yang diperlukan dan bukan satu-satunya tempat pergantungan untuk mendapatkan nutrisi.

SUPPELEMENT BUKAN UBAT. Ramai kena tahu bezakan antara supplement dan ubat.

Cik Jah harap semua dapat sedikit manfaat dan pemahaman daripada perkongsian ini.

Inilah misi kami SID Shaklee. Misi kami di Shakleeadalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik dan sihat kepada sesiapa sahaja. Kami membantu dengan cara mengeluarkan produk-produk kesihatan yang terunggul dan anda akan rugi sekiranya tidak berkongsi dengan rakan-rakan mengenainya. Setiap produk yang kami keluarkan telah direka cipta untuk memperbaiki taraf kesihatan tanpa kompromi dan tidak merosakkan alam sekitar.

Apabila anda memilih Shaklee, yakinlah dengan tiga perkara – ia sentiasa SELAMAT, BERKESAN dan SEMULAJADI.

Dapatkan vitamin shaklee sekarang untuk meningkatkan lagi tahap kesihatan anda, anak anda dan orang kesayangan anda. Hubungi saya untuk mendapatkan set shaklee dengan harga JIMAT.!

*Pertanyaan dan pesanan, boleh hubungi mizah.!

FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE,
SID 1256430
Anda tahu apa yang terbaik untuk anda~
SMS / Whatsapp : 019-9591210 (Ct Hamizah)
Email : hamizah.shaklee@yahoo.com
Instagram : @kedaicikjah_
Facebook : Ct Hamizah (Trusted Shaklee ID)
Page : Ct Hamizah Official Distributor Shaklee

 

Advertisements

Rahsia Kulit Cantik Dan Sihat


RAHSIA MENDAPATKAN KULIT CANTIK DAN SIHAT.

healthy and beautiful skin

FAKTOR UTAMA PENYEBAB KULIT TIDAK SIHAT

Kulit yang tidak sihat ada pelbagai faktor. Antara punca kulit muka kelihatan tidak sihat adalah:

  1. Toksin Berlebihan
  2. Badan Kurang Berpeluh
  3. Tabiat makan yang mengandungi MSG yang tinggi
  4. Kurang Minum Air
  5. Memilih Set Penjagaan Kulit yang TIDAK SESUAI
  6. Tidak mengambil Vitamin harian yang CUKUP.

Pernah tak rasa bila makan pelbagai jenis supplement tapi masih tidak memberi kesan? Atau  mengalami masalah jerawat bukan setakat di muka, belakang badan, di tangan atau pun bahu? Pernah alami tak kesan macam ni? Pelbagai usaha untuk hilangkan jerawat dilakukan tapi jerawat tak juga surut. Masih kekal di situ.

Atau

Anda dah makan pelbagai jenis supplement untuk putih, tapi tak juga putih-putih. Kenapa agaknya? Sebenarnya dinding usus kecil dan usus besar anda mengandungi TOKSIN yang sangat banyak. Sebab itu, usus tidak dapat menyerap nutrisi vitamin atau supplement yang anda makan..

Sayang kan? Dah makan banyak, tapi membazir je.. Sebab usus tak dapat nak menyerap nutrisi-nutrisi yang telah diambil itu.

Yang paling membimbangkan, apabila terlalu banyak toksin dalam badan, toksin tersebut tidak boleh dikeluarkan dengan cara yang betul sama ada melalui air kencing atau pun dengan cara membuang air besar. Tetapi, toksin-toksin tersebut dikeluarkan mengikut cara yang abnormal iaitu melalui JERAWAT. Jerawat di muka, peha, lengan, dan belakang badan.

BAGAIMANA CARA UNTUK MEBUANG TOKSIN?

Semestinya DETOX. Detox yang semulajadinya adalah dengan melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh sekurang-kurangnya 1 jam setiap hari. Jika tak suka bersukan macam mana? Kalau yang mengalami asma pula macam mana?

Jangan risau, mudah sahaja. Setiap hari anda cuma perlu amalkan air DETOX.

Cuma campurkan air dan buah-buahan (lemon, epal, strawberry, daun pudina, limau nipis) di waktu malam sebelum tidur. Letak dalam peti sejuk, dan minum pada keesokan harinya. Mudahkan?

Namun, berapakah kos sebiji buah lemon sehari?
Berapa pula kos buah epal setiap hari?
Adakah ia berbaloi?

Sebiji buah lemon yang paling murah pernah jumpa berharga RM1.70/biji

Buah epal pula, paling murah di pasaran berharga RM1.60/biji..

Sebulan dah RM99. Kalau 3 bulan? RM297. Well.. BEAUTY IS PRICEY, kan?

Suka tak makan chips, kerepek, jajan? Kalau malas masak, cakap je kat suami.
JOM MAKAN KFC, MC DONALD, WESTERN FOOD?
Kalau western food yang orang western yang masak, memang sihat. Betul. Tetapi kalau orang kita yang masak? Aduh.! Banyak MSG yang diletak, nak sedap punya pasal. Sampai kering tekak sesiapa yang makan. Betul tak?
Macam mana korang nak tahu dalam makanan tu banyak MSG?

Lepas makan, kita akan rasa dahaga, kerana MSG ni dah meresap air dalam badan kita. Kena pula kita ni yang jenis kurang minum air. Kulit pasti akan menjadi kering. Kusam je. Sedih rasanya,kan?

did-you-know-logo-new
Kulit kering ni boleh menyebabkan kedutan pada wajah sebelum usia sebenar. Sekarang dah tahu dah kenapa ada kawan-kawan mak kita yang maintain muda dan ada yang dah nampak lebih berusia dari umur mereka?
Salah satu faktornya adalah kerana tidak menjaga tabiat dan corak pemakanan dari muda.
Jadi, jangan lupa minum air dengan banyak. 8 gelas sehari. Kurangkan makan makanan yang mengandung MSG yang tinggi. Kalau boleh gantikan MSG dengan pati air carrot ke.
Mudah je nak buat pati air carrot ni, just blend carrot sampai lumat, letakkan air ngam-ngam je. Tapiskan carrot, kemudian simpan pati carrot dalam peti. So nak masak nanti boleh gantikan pati carrot tu sebagai MSG. Cuba lah nanti ye.

BAGAIMANA MEMILIH SET PENJAGAAN KULIT YANG SESUAI?

Mula-mula kita kenal pasti jenis kulit kita. Sama ada KULIT kita itu jenis:-

  1. BERMINYAK?
  2. KERING?
  3. NORMAL?
Untuk Skincare ni,Jadilah penhguna yang BIJAK.! Pilih pencuci muka yang TIDAK MENGANDUNGI BAHAN KIMIA. Cuba dapatkan Produk yang SEMULAJADI. Terutamanya mereka yang mengalami KULIT BERMINYAK & KULIT KERING.

MACAM MANA NAK KENAL SET PENJAGAAN MUKA YANG SEMULAJADI?

Banyak produk yang kita jumpa di ONLINE mendakwa produk mereka adalah dari sumber yang SEMULAJADI. Hakikatnya, bila berhenti dari menggunakan produk tersebut, muka akan mula  berjeragat, muka akan putih dari tangan dan leher. Sebab produk tersebut sebenarnya mengandungi bahan kimia yang tinggi. Sekali gus telah merosakkan pigmen kulit kita. Aduh, Takutnya !

Sila kaji dan selidik betul-betul. Adakah produk tersebut benar-benar semula jadi? Jangan terlalu cepat percaya dengan TESTIMONI EXPRESS dari produk entah sejak bila mula berada dipasaran. Tub-tub dah ada testimoni hasil seminggu, dua minggu.

Produk yang betul-betul SEMULAJADI & SELAMAT akan nampak kesannya setelah penggunaan MINIMUM 6 BULAN. Jadi, jadilah pengguna yang bijak ye dalam memilih SET PENJAGAAN KULIT yang sesuai dengan keadaan kulit wajah kita.

KEPERLUAN VITAMIN PADA KULIT.

Setelah kita amalkan semua yang dibawah:

  1. DETOX,
  2. BERSENAM,
  3. TINGGALKAN MAKANAN YANG MENGANDUNGI MSG TINGGI
  4. PILIH SET PENJAGAAN KULIT YANG SESUAI

Semestinya kita perlukan nutrisi yang lengkap untuk kesihatan kulit kita. Antara vitamin yang paling penting untuk penjagaan kulit harian adalah:

  1. Antioksidan
  2. Protein
  3. Vitamin A
  4. Vitamin C
  5. Vitamin E.
  6. Collagen

did-you-know-logo-new

Collagen pada lapisan kulit dalam badan kita ni, akan mulai BERKURANG bermula umur 25 Tahun. Awal kan? Ingatkan umur 50 baru muka kita berkedut.

Kesimpulannya:
  • Selalu DETOX dan amalkan gaya hidup yang sihat
  • Pilih set penjagaan kulit yang SEMULA JADI
  • Amalkan VITAMIN nutrisi yang terbaik untuk kesihatan kulit

Mula-mulanya sekali  DETOX usus kecil dan usus besar, menggunakan ALFALFA dan HERBLAX Shaklee,

set detox shaklee

Ianya jauh lebih JIMAT!

Anda cuma perlu belanjakan RM 122 untuk tempoh 3 bulan.. (RM1.36 / sehari).
Berbanding dengan pembelian buah-buah DETOX yang bernilai RM297 untuk tempoh 3 bulan.. Detox dengan HERBLAX pulan cuma 2 kali seminggu.. memang JIMAT !

Betul tak?

Untuk Set Penjagaan Kulit pula. Ia sangat penting ye? Sila kenal pasti terlebih dahulu jenis kulit anda.
Contohnya untuk kulit KERING. amalkan ENFUSSELLE HYDRATING by Shaklee.
set dry skin shaklee
Untuk Kulit Berminyak, amalkan ENFUSSELLE OILY SET by Shaklee.
set oily skin shaklee
KULIT NORMAL dan COMBINATION SKIN, Kadang kering dan kadang Berminyak. Boleh cuba NUTRIWHITE SET by Shaklee.
WhatsApp Image 2017-05-07 at 1.56.20 PM
Selain itu, amalkan VITAMIN-VITAMIN tertentu untuk membekalkan nutrisi yang LENGKAP untuk Kesihatan Kulit.
  1. Cinch Shake (untuk sumber protein) by Shaklee
  2. Collagen Powder by Shaklee
  3. Sustain Release Vitamin C by Shaklee
  4. Vitamin E Complex by Shaklee (untuk Kulit Kering)

*jika anda mengalami masalah KULIT BERMINYAK, boleh gantikan dengan GARLIC COMPLEX.

Garlic ni antibiotik semulajadi. Serius, lepas makan garlic, kulit lagi lawa. Jerawat semakin laju menghilang sekelip mata. Kan garlic membantu dalam memastikan darah mengalir dengan baik. Ia memang akan memberi kesan satu badan termasuklah kecantikan.

KENAPA PERLU MEMILIH SHAKLEE SEBAGAI SET KESIHATAN KULIT ?

Ia kerana keberkesanannya yang siyakini. Shaklee mempunyai kajian saintifiknya yang tersendiri dan ianya memiliki LANDMARK STUDY yang NYA dan TERBUKTI.

Produk SHAKLEE ini adalah SEMULAJADI, SELAMAT dan BERKESAN. Sememangnya tidak dapat disangkalkan lagi.

Jadilah pengguna yang BIJAK.

Lagi pun, semua produk Shaklee sangat JIMAT dan SELAMAT..

Dapatkan vitamin shaklee sekarang untuk meningkatkan lagi tahap kesihatan anda, anak anda dan orang kesayangan anda. Hubungi saya untuk mendapatkan set ini dengan harga JIMAT.!

*Pertanyaan dan pesanan, hubungi mizah.!

FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE,
SID 1256430
Anda tahu apa yang terbaik untuk anda~
More info and to order/join, you may reach me at:

SMS / Whatsapp : 019-9591210 (Ct Hamizah)
Email : nuhamizah@yahoo.com.my
Instagram : @hamizah.healthylife
Facebook : Ct Nurul Hamizah (Trusted Shaklee ID)
Page : Ct Hamizah Official Distributor Shaklee

OBESITI MEMPENGARUHI SISTEM IMUNISASI MANUSIA


OBESITI MEMPENGARUHI SISTEM IMUNISASI MANUSIA.!

SISTEM IMUNISASI MANUSIA

OBESITI.

Menurut World Health Organization, pada tahun 2012, lebih daripada 40 juta kanak-kanak dibawah umur 5 tahun mengalami masalah obesiti dan memiliki berat badan yang berlebihan.

Pada tahun 2013, lebih 2.1 bilion penduduk dunia atau 30% daripada populasi dunia mengalamai masalah berat badan dan obesiti melampau.

Obesiti adalah masalah yang serius yang dihadapi di seluruh pelusuk dunia tidak kira negara sedang membangun ataupun sebalinya.

OBESITI & SISTEM IMUNISASI BADAN.

Saintis mendakwa bahawa obesiti boleh melemahkan sistem imunisasi dan kebolehan melawan penyakit. Hasil kajian di Amarika Syarikat telah menemui bahawa obesiti secara umumnya boleh melemahkan ketahanan badan untuk melawan penyakit dan boleh menyebabkan penghidap obesiti itu sendiri menghidap pelbagai pentakit yang serius.

Pengambilan kalori yang berlebihan di dalam pemakanan seharian pula boleh meningkatkan paras gula dan badan dan seterusnya membawa kepada kerosakan ‘oxidative’. Kerosakan ‘oxidative’ ini berkait rapat dengan penyakit Alzheimer, Parkinson dan masalah neurodegenerative yang lain.

did-you-know-logo-new

PENGHIDAP OBESITI MEMPUNYAI:

  • 40% lebih risiko untuk mengalami masalah jantung.
  • 60% lebih risiko untuk menghidap masalah kencing manis, buah pinggang dan hati.
  • 10% lebih risiko untuk mengkodap kanser.
  • 20% lebih risiko untuk mengalami masalah dan kematian berkaitan pernafasan.
  • 37% lebih risiko mengalami masalah lelah dan asma.

Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari untuk meningkatkan jumlah pengambilan fiber dan anti-oksida dalam badan. Ini bukan sahaja dapat meningkatkan taraf kesihatan, tetapi turut membantu menyuburkan dan meningkatkan sistem imunisasi dengan pengambilan nutrisi yang cukup.

khasiat warna warni makanan

 

BAHAYANYA OBESITI.

Mereka yang mengalami masalah obesiti selalunya mengalami masalah seperti berikut:

  • Sukar bernafas.
  • Sukar mencari pakaian yang sesuai.
  • Sukar berjalan dengan pantas.
  • Sukar mendapat ruang di dalam pengangkutan awam seperti bas, LRT mahupun kapal terbang.

Masalah obesiti yang teruk atau nilai BMI antara 40~45 boleh memendekkaN jangka hayat seseorang sebanyak 8~10 tahun.

Kesimpulannya, untuk jangkamasa yang panjang, obesiti bukan sahaja boleh menjejaskan sistem imunisasi tetapi boleh meningkatkan risiko menghidap pelbagai penyakit berbahaya.

 

Bagaimana ingin mengatasi masalah obesiti ni.? Tukarlah corak pemakanan seharian. Amalkan pemakanan yang seimbang. Minum banyak air masak dan ambil la makanan tambahan atau vitamin yang bersesuaian.

Dapatkan vitamin shaklee sekarang untuk meningkatkan lagi tahap kesihatan anda, anak anda dan orang kesayangan anda. Hubungi saya untuk mendapatkan set ini dengan harga JIMAT.!

*Pertanyaan dan pesanan, hubungi mizah.!

FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE,
SID 1256430
Anda tahu apa yang terbaik untuk anda~
More info and to order/join, you may reach me at:

SMS / Whatsapp : 019-9591210 (Ct Hamizah)
Email : nuhamizah@yahoo.com.my
Instagram : @hamizah.healthylife
Facebook : Ct Nurul Hamizah (Trusted Shaklee ID)
Page : Ct Hamizah Official Distributor Shaklee

 

APA YANG ANDA PERLU TAHU TENTANG BRAIN FOOD



Untuk meningkatkan daya ingat, ada beberapa hal yang bisa dilakukan, diantaranya adalah dengan memperbanyak konsumsi makanan yang dapat berfungsi untuk meningkatkan daya ingat otak mulai dari buah-buahan seperti alpukat, sampai pada produk kesehatan seperti yogurt dan susu  
Dibawah ini adalah beberapa contoh makanan dan minuman yang dapat meningkatkan daya ingat otak.


 1. Ikan 
 Ikan merupakan sumber asam lemak omega-3, yang tidak hanya baik untuk jantung, tetapi juga membantu meningkatkan memori dan mengatasi depresi. Asam lemak omega-3 juga dapat meningkatkan fungsi sel otak. Temukan asam lemak omega-3 dalam makanan berikut: herring, salmon, tuna, mackerel, halibut, teri, dan sarden.
2. Teh hijau
Polifenol dalam teh hijau merupakan antioksidan kuat yang dapat mencegah kerusakan sel-sel otak. Teh hijau juga diketahui memiliki berbagai manfaat kesehatan, seperti meningkatkan memori dan memperlambat penuaan otak.
3. Berries  
Berries kaya akan quercetin, yang dipercaya dapat membantu fungsi sel-sel otak. Berries juga mengandung banyak antosianin, sebuah fitokimia yang bertugas untuk mencegah penurunan memori, terutama yang berhubungan dengan Alzheimer. Beberapa buah yang baik untuk otak adalah raspberry, apel dan blueberry.
4. Sayuran berdaun hijau

Sayuran berdaun hijau dipercaya dapat meningkatkan daya ingat dalam jangka panjang. Bayam, selada, brokoli, kembang kol dan kubis adalah beberapa jenis sayuran hijau yang mengandung banyak vitamin dan mineral yang dapat membantu menjaga kesehatan keseluruhan sistem tubuh.
5. Produk susu
Produk olahan susu kaya akan kalsium. Beberapa sumber yang kaya akan kalsium adalah susu, keju, mentega dan yogurt. Produk-produk ini dikenal ampuh dalam memelihara sel-sel otak. Secara khusus, yogurt mengandung asam amino tirosina , yang bertanggung jawab untuk meningkatkan meningkatkan daya ingat.
6. Air
Seperti kita ketahui, hampir tiga perempat dari otak kita adalah air. Jadi, perbanyak asupan air untuk menghindari dehidrasi. Dehidrasi bisa menyebabkan otak kita melepaskan hormon yang disebut kortisol yang membuat daerah di otak kita menyusut. Daerah tersebut bertugas untuk menyimpan informasi. Bayangkan jika daerah itu menyusut?
7. Madu  
Madu dikenal karena khasiatnya yang dapat menyembuhkan segala penyakit. Ternyata, madu juga dapat meningkatkan memor otak lho. Satu sendok makan madu setiap pagi tidak hanya membantu Anda mengurangi berat badan, tetapi juga membantu dalammeningkatkan daya ingat.
8. Gandum 
Banyak manfaat atau khasiat yang bisa kita ambil dari gandum, selain beresiko lebih rendah dari penurunan kognitif yang bisa menyebabkan Alzheimer, gandum juga berkhasiat untuk meningkatkan daya ingat otak kita. Makan gandum beserta olahannya seperti sereal, wheatbrand, dan pasta gandum memberikan vitamin B12 dan B6 yang bisa meningkatkan dan mempertahan daya ingat otak kita.
9. Brokoli 
Brokoli merupakan sumber vitamin K, yang dikenal baik untuk meningkatkan fungsi kognitif serta kemampuan otak dalam berfikir.
10. Tomat
Faktor usia adalah salah satu hal penyebab menurunnya daya ingat otak kita. Untuk meningkatkan daya ingat, tomat adalah buah yang cukup bermanfaat. Hal ini dikarenakan tomat kaya akan Lycopene dan antioksidan yang bisa membantu melindungi terhadap jenis kerusakan yang diakibatkan oleh radikal bebas yang diakibatkan karena faktor usia.
11. Kacang-kacangan 

Menurut the American Journal of Epidemiology, kacang atau pun selai kacang mengandung lemak yang baik untuk tubuh. Selain itu, kacang juga menjadi sumber vitamin E tinggi yang bisa menjaga tubuh tidak hanya dari serangan jantung tapi juga memperbaiki untuk sistem kerja dan meningkatkan daya ingat otak.
12. Blakcurrant 
Vitamin C pada Blackcurrent sudah dikenal memiliki kekuatan untuk meningkatkan ketangkasan mental dalam berfikir. Mampu menjaga otak dari racun dari lingkungan ataupun makanan, sehingga bisa mencegah terjadinya penurunan daya ingat.
13. Kuaci 
Biji Labu Meningkatkan daya ingat bisa dengan makanan yang mengandung zinc. Zinc baik untuk meningkatkan daya ingat dan memeilahara ketajaman otak dan pikiran. Zinc bisa ditemukan di kuaci biji labu.
14. Rosemary
Rosemary tidak hanya digunakan sebagai bumbu dalam salad dan topping. Rosemary juga berguna untuk meningkatkan kemampuan memori. Tanaman ini kaya akan antioksidan,yang mendorong perkembangan otak. Menariknya, bau dari bunga ini ternyata juga memiliki efek positif pada otak kita.
15. Coklat  
Penelitian telah menunjukkan bahwa makan cokelat meningkatkan produksi endorfin, zat yang menyebabkan mood yang lebih baik dan merangsang memori. Juga cokelat mengandung jumlah moderat kafein, yang berhubungan dengan merangsang dan meningkatkan suasana hati kita. Namun berhati-hatilah, karena coklat memiliki kalori cukup dan jika tidak dikonsumsi dalam jumlah sedang dapat menyebabkan penambahan berat badan. Sepotong kecil cokelat yang kaya Kakao merupakan solusi ideal dan sehat.
Inilah seputar makanan atau minuman yang baik untuk otak. Hindari makanan cepat saji atau yang memiliki lemak jenuh.
Jadi, jika anda amat menitik beratkan kesihatan jasmani dan rohani diri dan orang kesayangan anda, apa lagi yang anda tunggu. Dapatkan Set Kecerdasan Minda Shaklee ini sekarang untuk meningkatkan lagi kecerdasan minda anda, anak anda dan orang kesayangan anda. Hubungi saya untuk mendapatkan set ini dengan HARGA SUPER JIMAT.
*Pertanyaan dan pesanan, hubungi saya!

(✿◠‿◠) SID 1256430
Anda tahu apa yang terbaik untuk anda~

More info and to order/join, you may reach me at:
SMS / Whatsapp : 019-9591210 (Ct Hamizah)
Email : nuhamizah@yahoo.com.my
Instagram : @cthamizah.shaklee
Facebook : Ct Nurul Hamizah (Trusted Shaklee ID)
Page : Ct Hamizah Official Distributor Shaklee

nuffnang_bid = “3ae0e997729578f45be5b2c331feec9b”; http://synad2.nuffnang.com.my/j.js